🧊 Etichetarea 3D a hărților tridimensionale din QGIS

În acest articol sunt prezentate două modalități de obținere a efectului 3D pentru textele care alcătuiesc etichetele hărților tridimensionale.

🧊 Etichetarea 3D a hărților tridimensionale din QGIS

În acest articol sunt prezentate două modalități de obținere a efectului 3D pentru textele care alcătuiesc etichetele hărților tridimensionale.  

Asta o să puteți să realizați după urmărirea acestui articol:

A) Vizualizarea într-o hartă tridimensională din QGIS a etichetelor 3D create într-o aplicație terță

A.1) Crearea unui strat vectorial de tip punct (PointZM) în QGIS:

A.2) Obținerea textelor sub formă de obiecte 3D, cu ajutorul aplicației gratuite Blender:

Pentru a intra și pentru a ieși din modul de editare a textului am apăsat tasta TAB.

A. 3) Repetarea pașilor din secțiunea anterioară pentru fiecare text în parte. Pentru fiecare etichetă vor rezulta câte două fișiere (unul cu extensia obj și altul cu extensia mtl). La final, ar trebui să obțineți ceva de genul următor:

A. 4) Definirea regulilor de etichetare la vizualizarea în 3D a punctelor introduse în stratul vectorial:

În cadrul acestei secțiuni:

  1. Am adăugat punctul căruia urmează să-i atașăm o etichetă 3D;
  2. Pentru vizualizarea 3D am definit următoarea regulă corespunzătoare entității de tip punct al cărei id = 1:

              2.1. Simbolul care se va afișa va fi un model 3D cu denumirea vf toaca.obj

               2.2. Scara la care va fi afișat în QGIS modelul 3D va fi mărită de 100 de ori (întrucât, în Blender, textul tridimensional avea o lungime de aproximativ un metru)

3.   Având în vedere că altitudinea la care va fi poziționat modelul 3D este relativă față de teren, introducem valoarea 20 pentru Z-ul punctului. Astfel, vom avea certitudinea că eticheta 3D se va afișa la 20 de metri deasupra terenului.

A. 5) Repetarea pașilor din secțiunea anterioară pentru fiecare punct în parte. La final, ar trebui să obțineți ceva de genul următor:

A.6) Vizualizarea rezultatului într-o hartă 3D:

B) Vizualizarea într-o hartă tridimensională din QGIS a etichetelor (poligoanelor) extrudate ale unui strat vectorial

B.1) Crearea unui strat vectorial poligonal în QGIS și introducerea în cadrul acestuia a unor poligoane sub forma textelor vizate:

B.2) Acest pas nu este obligatoriu; l-am prezentat aici doar pentru a vă arăta un alt mod în care poate conlucra QGIS cu aplicația Blender. Atenție: facilitățile GIS din Blender nu sunt native, ele fiind disponibile numai după instalarea addon-ului BlenderGIS.

De această dată am creat un text 2D, cu o lungime de 100 de metri. După ce l-am selectat, l-am convertit în mesh, apoi l-am exportat într-un fișier shapefile de tip poligonal.

După urcarea fișierului în QGIS acesta se prezintă în felul următor:

Am fi putut să ne oprim aici, totuși, numărul mare de poligoane care alcătuiesc scrisul ar putea încetini generarea hărții 3D și, în plus, ar putea prezenta artefacte, așa că, pentru fiecare literă, va trebui să îmbinăm toate poligoanele într-unul singur, apoi să poziționăm corect literele pe hartă.

Cu siguranță că acest mod de lucru consumă foarte mult timp, dar există mult loc pentru optimizare.

B.3) Vizualizarea rezultatului într-o hartă 3D:

De această dată, efectul 3D se obține extrudând cu o anumită valoare poligoanele care alcătuiesc scrisul și poziționarea lor la o anumită distanță față de teren.

Aplicații utilizate: QGIS 3.18 și Blender 2.91.


Share Tweet Send
0 Comentarii
Se încarcă...
You've successfully subscribed to
Great! Next, complete checkout for full access to
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.